Bendravimo psichologija. Bendravimo įgūdžiai ir jų tobulinimas
Bendravimo psichologija. Bendravimo įgūdžių tobulinimas: temą pristato psichologė, kognityvinės ir elgesio terapijos krypties psichoterapeutė Raimonda Ramanauskienė.
Straipsnio temos:
Kas tai yra bendravimo psichologija?
Norėčiau pasidalinti labai svarbiomis įžvalgomis gerinant mūsų bendravimo su kitais žmonėmis įgūdžius. Taigi, norint pagerinti bendravimą ir padaryti jį efektyvesnį bei gebėti naudotis kaip dabar labai populiaru sakyti, nesmurtiniu bendravimu, mes ne tik užsitikriname komunikavimo prasmę, bet tuo pačiu ir transliuojame tai, ką norime pasakyti, kad būtumėme išgirsti.
Negana to, įvaldyta bendravimo psichologija ir bendravimo įgūdžiai mums suteikia kurkas platesnę prasme, kad mes galėtume būdami tam tikrose sudėtingose situacijose, galbūt konfliktinėse situacijose, suprasti ir sustabdyti save, kad tas konfliktas neįsisiūbuotų dar labiau, o baigtųsi mums pačiu geriausiu būdu. Taigi, norėčiau pasidalinti tokiomis keturiomis teisyklėmis, arba patarimais, kaip galėtų mūsų bendravimas ir konfliktų sprendimas tapti daug malonesniu bei greičiau duodančiu norimų rezultatų procesu.
Dėmesys ir dėmesingumas situacijai
- (1) Taigi, pirmiausia labai svarbu, kad mes bendraudami pastebėtume, kas tuo metu mums tinka ir mus tenkina, ką mes tada matome, kokia yra ta situacija?
- (2) Tuomet mes turime labai aiškiai suvokti, kokie jausmai mums kyla, kokia emocija? Ne mintis apie tai, kas vyksta, tačiau kokie būtent jausmai susiję su tomis emocijomis, su ta situacija? Ką būtent aš matau, kokį elgesį galbūt, kokią informaciją aš girdžiu? Ir panašiai...
- (3) Tuomet mes galime užduoti sau klausimą, arba galbūt užduoti kitam žmogui klausimą, koks poreikis yra susijęs su tuo elgesiu ir su ta emocija? Tai mums padeda truputėlį giliau suvokti viso to prašymo ar viso konflikto esmę, t.y. to, ką mes girdime iš kitų žmonių.
- (4) Ir tuomet, suprasdami, koks tai yra poreikis, mes galime aiškiai ištransliuoti, ko mes norime paprašyti, kad tą poreikį patenkinti.
Tai yra keturi dalykai, kurie mums padeda turėti efektyvesnį suvokimą, suprasti kaip bendravimo efektyvumas didėja, stiprėja iš tikrųjų taikant šiuos keturis etapus.
Bendravimo įgūdžiai ir žmogaus poreikiai
Norėčiau akcentuoti vieną iš pagrindinių dalykų. Tai yra poreikiai. Mes labai dažnai pamirštam, kad po tam tikru prašymu, arba po tam tikra mūsų emocija, iš tikrųjų, slepiasi mūsų papraščiausi poreikiai.
Pavyzdžiui, kai mama prašo vaiko susitvarkyti kambarį, tai iš tikrųjų reikėtų paklausti, o koks šiuo atveju yra mamos poreikis? Ir labai aiškiai ištransliuoti vaikui, kad mama nori, kad daiktus pasidėtų visi šeimos nariai į jiems skirtas vietas, nes tai yra laikas, kurį ji pati skirtų tvarkyti tuos daiktus ir neleistų sau pailsėti.
Taigi, jos poreikis, iš tikrųjų, yra ne tai, kad namai būtų tvarkingi nuolatos, o tai, kad ji galėtų pailsėti, o ne užsiimti visa šia tvarkymosi rutina.
Tikrieji poreikiai
Taigi, svarbu ištransliuoti savo aplinkai, koks iš tiesų yra giluminis mūsų poreikis, kaip mes iš tikrųjų jaučiamės? Tiesiog pasakydami, kad jaučiamės "gerai" ar "blogai" pasakome nedaug prasmės turinčius žodžius, tai labai mažai informacijos suteikintys žodžiai.
Tai kaip iš tikrųjų mes jaučiamės, ko mes iš tikrųjų norime, yra vienas iš svarbiausių dalykų, norint praturinti savo bendravimą. Jį kažkaip pakelti į kitą sąmoningumo lygį, kada mes patys labai aiškiai pažįstame save ir suprantame savo poreikius. Tuomet mums pasidaro daug lengviau pastebėti kitų žmonių, verslo partnerių poreikius, jeigu vyksta ir yra sprendžiamas kažkoks svarbus klausimas. Mes daug labiau ir aiškiau įsisąmoniname, kas čia ir su kuo yra susiję.
Poreikiai yra mums be galo svarbus dalykas, be jų mes negalime augti, be jų įsisąmoninimo nevyksta joks kokybiškas komunikavimas, be jų mes negalime būti žmonėmis, kurie siekia aukščiausios ir geriausios įmanomos savirealizacijos. Taigi, bentraudami mes tenkiname vienus iš svarbiausių savo poreikių ir labai raginu ir kviečiu jus pačius savarankiškai paanalizuoti, kokie yra jūsų patys tikriausi poreikiai.
Žiūrėkite temos pristatymą Žmogaus instituto Youtube kanale:
Skaitykite kitus straipsnius temoje: Bendravimo psichologija